miercuri, 26 martie 2014

Investitii, investitii, investitii….


Am citit astazi un articol foarte interesant in Business Magazin, intitulat “Sapte tendinte critice emergente in infrastructura in 2014”, scris de Daniela Nemoianu, Partener Executiv la KPMG Romania, care incearca, cu succes as spune eu, sa ridice valul de ceata de pe problemele care ar trebui sa-i preocupe pe toti actorii mediului economic romanesc; unde trebuie sa investim? Sunt investitiile in infrastructura necesare si prioritare? Cine va suporta costul acestor investitii? Cati dintre cei care ar trebui sa suporte aceste costuri isi pot permite efortul?
Eu as vrea sa aduc subiectul in zona retelei electrice de distributie si sa incerc sa aprofundez analiza.

Reteaua electrica (RE in mai toate documentele oficiale) este, elementar vorbind, o infrastructura formata din conductoare de legatura intre locul unde se produce energia electrica si locul unde aceasta se consuma. Tehnic avem doua sisteme de retea lucrand impreuna: Reteaua Electrica de Transport (RET), administrata de SNTEE Transelectrica si Reteaua Electrica de Distributie (RED), administrata in Romania de 8 Operatori de Distributie zonali.


Reteaua electrica este un monopol natural, iar activitatea de distributie a energiei electrice este reglementata. Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) este institutia statului roman, care are rolul (printre altele) de a stabili, coordona si monitoriza principiile, regulile si indicatorii de performanta in activitatea de distributie a energiei electrice. Reteaua electrica are caracter de utilitate publica in sensul ca deserveste comunitatea in regim nediscriminatoriu si este parte integranta din infrastructura locala si regionala.

Investitiile in infrastructura electrica se refera cu precadere la investitii in retelele electrice de inalta, medie si joasa tensiune, cu scopul de a asigura continuitatea in alimentarea cu energie electrica a tuturor consumatorilor, in conditii de calitate, securitate si eficienta economica.

Volumul de instalatii electrice in zona deservita de CEZ Distributie este remarcabil: 9286 Km retea de 110 KV (imaginati-va, cu aproximatie, o retea lunga din Craiova pana la Tokyo), 21454 Km retea de medie tensiune (o retea care ar da ocol Romaniei de aproape 7 ori) si 56261 Km retea de joasa tensiune (o retea care ar ocoli Terra, la nivelul ecuatorului, o data si jumatate). Toate aceste instalatii electrice asigura alimentarea cu energie electrica a 1,4 milioane de clienti, consumatorii de energie electrica inregistrand un consum anual de 8334 milioane KWh. Vechimea medie a retelei electrice din zona de operare CEZ este, in medie, de 40 - 45 de ani, in consecinta, se apropie de durata de viata, necesitand investitii serioase de modernizare si retehnologizare.

Dupa privatizare (anul 2005), CEZ Distributie a investit, in medie, 50 milioane de EURO anual in reteaua de distributie din zona Olteniei si, dupa estimarile noastre, am reusit sa modernizam 15% din volumul de instalatii aflat in administrare. Tot acest efort investitional ar urma (teoretic) in conformitate cu metodologia de stabilire a tarifului de distributie a energiei electrice, sa fie remunerat de catre ANRE prin cresterea corespunzatoare a tarifului de distributie si ar trebui sa fie regasit in factura de energie electrica la consumatorul final. Cine urmeaza sa suporte acest cost?
Beneficiarul efortului investitional este Consumatorul de energie electrica, care poate, in urma reabilitarii retelei electrice, sa primeasca servicii de distributie a energiei electrice la nivelul asteptat de calitate: cu un numar redus de intreruperi (SAIFI) si cu o durata medie de intreruperi diminuata (SAIDI). In consecinta, cresterea calitatii vine la pachet cu costul acesteia. 

Este pregatit consumatorul sa suporte cresterea calitatii? Eu cred ca da, cu conditia sa comunicam transparent, sa explicam nevoia de investitii si riscul intarzierii lor. De asemenea, este imperios necesar sa intelegem ca decizia de a investi in infrastructura electrica este o decizie pe termen lung si deciziile locale si regionale nu pot fi eficiente si eficace in absenta unei strategii nationale.
2014 va trebui sa fie un an decisiv: vom construi o strategie pentru viitorii 20 de ani ai Sectorului Energetic National si ne asteptam ca aceasta strategie sa balanseze resursele de care dispune Romania cu grija pentru un cer curat in viitor si cu un consum eficient si responsabil. Vom deschide usa inovatiilor tehnologice cu aplicatii in energie pentru a putea beneficia de o crestere a calitatii serviciilor.
 
“O crestere de 10% in sumele alocate sectorului infrastructurii poate conduce la o crestere de 1% in productia unei tari.” (Business Magazin, “Sapte tendinte critice emergente in infrastructura in 2014”).

2 comentarii:

  1. Buna ziua Inainte de toate as dori sa precizez ca nu sunt client CEZ, zona in care locuiesc este deservita de una dintre entitatile de distributie al energiei electrice, inca neprivatizate.
    Legat de distributia energiei electrice, din punctul de vedere al calitatii serviciilor poate ca n-ar fi o idee rea desfiintarea monopolului exclusiv al unui singur operator. Alta mancare de peste ca din punct de vedere tehnic ce situatie ar apare in acest caz.
    Investitia este necesara deoarece infrastructura este invechita, insa in conditiile economice existente consumatorul si asa este stors de bani atat la utilitati cat si la taxe, facturile tot cresc si calitatea utilitatilor des se inrautateste. Ca consumator pana la un punct sunt de acord sa platesc mai mult daca si primesc ceva in schimb, adica daca se imbunatateste vizibil calitatea serviciilor la utilitatea respectiva si in masura in care pot sa si imi permit financiar.
    In unele cazuri se poate accepta si abateri de la calitatea serviciilor pe perioade mai scurte in cazul in care exista o buna comunicatie intre operator si consumatori/client, insa daca aceste abateri devin frecvente deja ar trebui compensate prin reduceri la factura. Daca bine imi aduc aminte asta teoretic exista, insa nu prea se aplica respectiv conditiile de aplicare nu sunt tocmai in favoarea consumatorului.

    Cred ca comunicatia operator-consumator/client este foarte importanta, insa langa asta este nevoie si de operativitate marita pentru rezolvarea problemelor sesizate de consumator/client.
    Ca consumator curios as dori sa stiu de exemplu ca in data cutare care era cauza problemei aparute sau concret care era atunci de fapt problema. La unii operatori insa degeaba se solicita informatiile ca fie din start nu se raspunde la telefon sau daca in cazul fericit se raspunde atunci se dau informatii aiurea, ori nu se raspunde la solicitarea de informatii (solicitare prin e-mail etc).

    Problema investitiilor este stufoasa din punctul de vedere al operatorului de distributie. Dezvoltare de infrastructura, modernizare de infrastructura, investitie in dotarea tehnica, investitie in partea IT si toate sunt legate. La infrastructura pe care nivel(e) de tensiune sa fie momentan investitia. In consecinta este o treaba destul de complexa si dificila impartirea fondurilor pentru investitii. Mai ales in cazul cand sunt mai multe rani care ar trebui tratate.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna ziua,
    Va multumesc pentru comentariu! Sunt de acord 100% cu problematica pe care ati abordat-o in raport cu investitiile in infrastructura electrica! Este un proces dificil si complex sa aloci resurse de investitii intr-o zona, in care investitiile nu au fost realizate in ritmul necesar, sau, macar intr-o maniera consecventa. De aceea, solutia nu poate fi decat una: crearea unui sistem de criterii de prioritizare, care sa tina cont de numarul de clienti alimentati in zona, de consumul mediu de electricitate in zona si de existenta unor categorii de consumatori denumiti “ sensibili” (spitale, case de copii, camine de batrani, etc); la acest sistem adaugam si prioritatile comunitatii locale si ordonam investitiile in raport cu valoarea lor adaugata companiei, dar si comunitatii. Dupa cum vedeti, tot vor ramane clienti nemultumiti, dar, cu o comunicare corespunzatoare si transparenta asupra criteriilor de prioritizare, putem imbunatati pas cu pas situatia.
    Legat de desfiintarea monopolului operatorului de distributie, e greu sa imaginam un sistem! Reteaua electrica reprezinta un monopol natural, de aceea ramane 100% reglementat (venituri si costuri sub controlul ANRE); Ne putem imagina, insa, investitii in “ small generation”, care sa functioneze "off grid" si sa avem posibilitatea de a deveni independenti fata de operatorul de distributie…dar ar costa cam mult…
    Va astept cu nerabdare sa discutam si pe alte tematici!

    RăspundețiȘtergere