luni, 14 aprilie 2014

Pierderi tehnice si netehnice de energie electrica

Saptamana trecuta “Energy report” anunta ca 32 de parlamentari, membri ai Partidului Social Democrat au elaborat un proiect de lege potrivit caruia furnizorilor de energie electrica si termica li se interzice facturarea catre consumatori a pierderilor din retelele de furnizare, incasarile in avans, recalcularile si taxele de rezervare, consumatorii urmand sa achite exclusiv cantitatea de energie consumata, atestata de contoarele functionale, autorizate metrologic”.

Vazuta din partea consumatorilor de energie electrica si termica, fara sa tina cont de realitatile economice si sociale (si uneori chiar politice), initiativa poate fi considerata salutara! Din pacate, este total nerealista!

Legile fizicii stabilesc, fara echivoc, ca in orice retea (electrica, de agent termic, de gaze, apa etc) in procesul de distributie a utilitatilor exista pierderi tehnice, dat fiind topologia si starea retelei, fenomenele fizice care au loc in retea samd. In afara de pierderi tehnice, in retelele electrice (nu ma refer la alte tipuri de retea pentru ca nu am expertiza in acele domenii) exista si pierderi netehnice, comerciale, cea mai mare parte din acestea fiind reprezentate de sustrageri de energie electrica, prin racordare ilegala la retea.

In ciuda faptului ca prevederile legale actuale exprima clar faptul ca furtul de energie electrica prin racordari ilegale constituie o infractiune, anual inregistram mii de cazuri de frauda, identificate si directionate catre organele de cercetare penala.

Doar in primul trimestru, in regiunea Oltenia, au fost identificate, impreuna cu reprezentanti ai Politiei si Jandarmeriei si transmise catre organele de cercetare penala 449 cazuri de bransari ilegale. Pierderile inregistrate nu vor fi probabil niciodata recuperate, deoarece majoritatea celor depistati in astfel de cazuri sunt persoane fara venituri, cu o situatie sociala extrem de precara...

Acest lucru demonstreaza ca situatia in teren este diferita! Ca prioritatile noastre legislative ar trebui, intr-o maniera realista, sa se concentreze pe reducerea situatiilor descrise mai sus. Aceste situatii nu genereaza doar pierderi de energie, ci sunt un adevarat pericol pentru viata oamenilor, pentru securitatea bunurilor, deoarece pot provoca incendii devastatoare si afecteaza calitatea energiei electrice in casa fiecaruia dintre noi (provoaca fluctuatii de tensiune, intreruperi de energie etc).

Intreaga comunitate energetica se concentreaza, in aceasta perioada, pe implementarea conceptului de „ Smart Metering”, cu ajutorul caruia vor putea fi citite la distanta contoarele de energie electrica, la ce perioada va dori legiuitorul (probabil ca la un moment dat vom avea citiri orare pentru ca acesta este trendul in piata). Nu va mai fi necesara facturarea consumului estimat, anticipat, in avans etc. Romania si-a asumat ca va implementa acest concept la 80% din consumatorii de energie electrica pana in anul 2020, deci, in mai putin de 6 ani, vom fi in stare sa generam servicii la nivelul initiativei parlamentare despre care facem vorbire.
Pana atunci, cred ca putem gasi o zona de interes comun: bunastarea si servicii de calitate, in raport cu realitatea si costul asociat.

5 comentarii:

  1. Fenomenul furtului de energie probabil ca va persista si dupa implementarea sistemului de smart metering.

    Va scadea valoarea facturilor de energie electrica in urma implementarii conceptului de smart metering fata de varianta actuala cu consum estimat+regularizare sau va aduce beneficii doar operatorului ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Va multumesc pentru comentariu!

    Foarte adevarat! Sistemul de Smart Metering nu va duce la scaderea furturilor de energie electrica! Am vrut doar sa punctez ca, prin acest sistem, va fi posibil ca operatorii de distributie sa isi poata inchide balante pe Posturile de Transformare si sa-si poata concentra eforturile pentru reducerea pierderilor netehnice pe principiul Pareto (20% eforturi cu 80% rezultate).

    Pe de alta parte, principalul beneficiar al sistemului de citire la distanta este clientul si NU operatorul de distributie. Toate sistemele de citire – facturare aplicate pana in prezent au fost contestate puternic de catre clienti in momentul aplicarii, sau pe parcursul derularii contractului. Nici un sistem (autocitire, facturi de consum estimat cu regularizare) nu este perfect. Clientii reclama frecvent estimate mari, regularizari mari (desi acestea se bazeaza pe citire efectiva).

    Smart Metering va asigura facturarea doar a cantitatilor efectiv consumate de energie electrica de catre client, evitand orice nemultumire. Evident, sistemul va anula facilitatile actuale, de care beneficiaza clientii: 2 luni de facturi estimate mici (pe baza declaratiilor) si regularizare in a treia luna - un flux de numerar in beneficiul clientului.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc ! Din numarul foarte redus al anunturilor de licitatii electronice asociate cu implementarea smart metering, concluzia initiala ar fi ca nu este intre prioritatile de investitii la operatorii de distributie. Insa gasim lucrari premergatoare cum ar fi modernizarea bransamentelor electrice si prin asta de obicei si schimbarea amplasamentului la contoare, din locuinta in exterior.
    Ramane intrebarea daca blocurile de masura si protectie si firidele de palier noi care se monteaza in cadrul acestor lucrari, sunt incapatoare pentru componentele de smart metering (modulul individual de conectare-deconectare, concentrator de date,contoarele inteligente,modulul de comunicatie,etc).

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc pentru intrebare!

    Acest subiect este unul foarte popular, in aceste zile, in discutiile pe care operatorii de distributie le au in echipele proprii, dar si in echipele de proiect in care participa alaturi de alte parti interesate.

    Romania s-a angajat ca pana in anul 2020 sa implementeze sisteme moderne de citire la distanta la 80% dintre clientii casnici. Evident ca efortul investitional al Operatorilor de Distributie va fi semnificativ: peste 6 mil de clienti la nivel national, al caror contor sa fie citit la distanta, dar si asigurarea unui management al retelei de joasa tensiune (deconectari/reconectari la distanta, informatii privind calitatea tensiunii, deranjamente etc).

    Nu gasim foarte multe anunturi de licitatii electronice pe aceasta tema in SEAP, datorita faptului ca operatorii de distributie implementeaza, in aceasta perioada, cateva proiecte pilot si incearca sa inteleaga business-ul, tehnologia, dificultatile de implementare, rezultatele si, abia dupa ce isi stabilesc know-how-ul, vor putea sa decida care este calea de implementare in masa.

    Pana atunci, dvs ati sesizat corect, facem doar cateva lucrari pregatitoare, dar care au impact si in cresterea calitatii serviciului de distributie la clientii casnici: modernizarea bransamentelor, montarea grupurilor de masura la limita de proprietate, pe teren public si intr-o varianta tehnica, care sa permita implementarile viitoare ale Smart Metering.

    Exista si la nivelul Departamentului de Energie un grup de lucru, foarte activ, care se ocupa de implementarea Smart metering in Romania si care urmareste proiectele de success din lume pentru a putea beneficia de experienta acestora, dar in acelasi timp identifica riscurile implementarii unui astfel de sistem: securitatea datelor si informatiilor, siguranta sistemelor de comunicatie impotriva fenomenului de hacking, etc

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc pentru raspuns !

    Riscurile si vulnerabilitatile exista la toate sistemele de comunicatii, insa exploatarea acestora nu este intotdeauna o treaba simpla si la indemana oricui. Tendintele actuale din energetica si din alte ramuri ale serviciilor de utilitati implica riscuri serioase din punctul de vedere al securitatii IT, dar asta este deja un alt subiect.

    Alt motiv pentru care nu prea se grabesc operatorii de distributie sa implementeze sistemul de smart metering poate fi si directionarea investitiilor spre segmentul care "doare" cel mai tare - modernizarea retelei electrice (linii electrice, statii si posturi de transformare, puncte de alimentare) respectiv al infrastructurii de suport aferent (IT si telecomunicatii).
    Intr-o vreme exista o carte de oaspeti pe site-ul Electrica si continea relativ multe reclamatii legat de calitatea alimentarii cu energie electrica, de genul intreruperilor dese, nivelelor necorespunzatoare de tensiune, etc. Deci si din acest punct de vedere poate fi considerat logic numarul mic de anunturi din SEAP in domeniul smart metering.

    RăspundețiȘtergere